Rengöring av partikelfilter

Funktion rengöring och återställning

Partikelfilter rengöring

Rengöring av ett partikelfilter har många fördelar. Ett helt återställt filter för bland annat med sig en sänkning av bränsleförbrukningen och gör att du kan köra billigare och jämnare.

Detta beror dels på att mottrycket i filtret minskar, vilket kräver mindre energi för att pressa avgaserna genom filtret, och dels på att det återställda och rengjorda filtret triggar färre regenereringar.

Miljökrav har gjort partikelfilter nödvändigt

För att möta strängare miljökrav utrustas lätta dieselfordon sedan början av 2000-talet med dieselpartikelfilter (DPF). Syftet är att minska partikelutsläpp vilka tidigare hade varit höga hos fordon med dieselmotorer. Alla lätta fordon i utsläppsklass EURO 5a/b och 6 har nu partikelfilter, men de installerades även i vissa fordon i EURO 3 och 4

Partiklarna är mycket små, i storleken 2.5-10 mikrometer, ofta kallade PM2.5 och PM10. De orsakar respirationsproblem samt hjärt- och kärlsjukdomar hos människor. Partikelfiltret förhindrar upp till 85% av utsläppen av PM2.5 och PM10.

Partikelfiltrets uppbyggnad

I ett DPF leds avgaserna in i ett stort antal små kanaler där varje kanals bortre ända är stängd. Avgaserna tvingas därför passera genom de porösa väggarna till den andra hälften av kanalerna, som istället är stängda i framkant. Därigenom binds partiklarna längs kanalernas väggar.

Själva filtersubstratet kan göras av en mängd material och använder olika tekniker för att fånga partiklarna. De vanligaste är kordierit (en typ av keramer) väggflöde, kiselkarbid väggflöde eller keramiska fibrer. Kordierits smältpunkt ligger runt 1 200°C och kan skadas vid regenerering om det är blockerat eller innehåller oljerester från t.ex. en läckande turbo.

Det billigare materialet kordierit används nästan alltid av tredjepartstillverkare. Kiselkarbid är dyrare men har betydligt bättre värmebeständighet med en smältpunkt vid 2 400°C och är det material som oftast används i originalkomponenter. Filtret har dessutom en s.k. wash coat av ädelmetaller. Det är en blandning av platinum, palladium och rodium och gör att partikelfiltret ofta kan vara väldigt dyrt. Metallerna är nödvändiga för filtrets funktion.

Avlägsnandet av sotpartiklarna som samlats i filtret sker genom att förbränna dem. En av två olika tekniker används för att göra detta:

  • Katalytisk, som genom extra bränsleinjektioner höjer temperaturen i filtret till ca. 650°C så förbränning av sotpartiklarna kan ske.
  • Additiv, som genom tillsatser av kemikalier sänker temperaturen där sotpartiklarna förbränns. Additivet i sig själv, som ofta är ceriumbaserat, förbränns dock inte utan skapar ytterligare restprodukter som samlas i filtret.

Förbränning av de samlade sotpartiklarna sker normalt under en automatiskt styrd avbränningsprocess, kallad aktiv regenerering, ungefär var 50:e mil. Regenereringen styrs av motorns styrsystem som mäter  mottrycket i partikelfiltret.

Ett blockerat filter medför att en mindre volym avgaser kan passera filtret och mottrycket framför filtret ökar. När trycket når ett gränsvärde tolkas det av styrsystemet som att dieselpartikelfiltret är blockerat och regenereringsprocessen startar.

Om fordonet framförs korta sträckor, eller i lägre hastigheter, uppnås inte tillräckligt hög temperatur för förbränningen att starta och sotrester byggs upp över tid. Den vanligaste åtgärden är då att en fordonsverkstad får genomföra en forcerad regenerering.

Regenereringen skapar svårhanterade restprodukter för partikelfilter

Regenereringen och sotförbränningen leder dock till att restprodukter skapas, främst aska. Avgaserna innehåller även andra partiklar som inte förbränns vid de temperaturer som skapas i partikelfiltret, bland annat vissa kolväten, ämnen från motorolja och metallpartiklar. Studier visar att efter ca. 5 000 mil består hälften av partiklarna i filtret av aska, dvs partiklar som en regenerering inte kan avlägsna.

Aska och oförbrända partiklar bidrar till att begränsa partikelfiltrets verkningsyta vilket i sin tur ökar trycket och triggar en mer frekvent regenerering. Förr eller senare blir filtret helt blockerat och aska och andra restprodukter måste avlägsnas mekaniskt. Denna lösning erbjuder Filter Refresh.

Kemiska lösningar som tillsätts för att sänka förbränningstemperaturen ger inte en långsiktig lösning till ett blockerat filter, eftersom förbränningen endast hjälper mot sotpartiklar. Istället kan kemikalierna göra filtret obrukbart. Vid återställning av filter som använt additiv (t.ex. cerium) har additiven ofta i sig bidragit till ökad blockering.

Vi rekommenderar våra kunder att inte tillsätta “DPF rengöringstillsatser” utan genomföra en rengöring direkt för att spara både tid och pengar.

Ett fullt partikelfilter medför stora nackdelar

Alla fordon med dieselpartikelfilter, både lätta och tunga fordon, drabbas av igensatta filter, oavsett filterteknik och regenereringsintervall. Sot, tillsammans med aska och oljerester, som inte kan förbrännas, ackumuleras över tid och blockerar gradvis filtret. Störst är problemet för fordon som går många mil i lägre hastigheter och korta intervall, men alla fordon med DPF drabbas över tid.

Nackdelar med ett fullt partikelfilter

  • Suboptimal förbränning i motorn och försämrad prestanda
  • Ökade utsläpp av partiklar, CO2 och NOx
  • Högre mottryck i filtret och mer frekventa regenereringsintervall som båda leder till ökad bränsleåtgång

Regenerering, motorns process att förbränna partiklar genom att spruta in ren diesel i avgassystemet, leder i bästa fall till en rensning av kvarvarande sotpartiklar men kan inte fullt rengöra filtret. Effekten blir temporär och kommer behövas upprepas med krympande intervall.

Vi rekommenderar inte våra kunder att  tillsätta “DPF rengöringstillsatser” utan genomföra en rengöring direkt för att spara både tid och pengar.

Lägre bränsleförbrukning med återtällt partikelfilter

Tester i laboratorium visar på 6,5%-10% lägre bränsleförbrukning med ett återställt partikelfilter. Många med kraftigt blockerade DPF har upplevt ännu större bränslebesparing.

Även direkta partikelutsläpp minskar. K-värdet, som fastställs i ett opacitetsprov och är en proxy för graden av partiklar i avgaserna som släpps ut i luften, har i tester på lätta fordon sjunkit från 0,5 till 0,1, vilket utgör en stor miljövinst.

Tillbaka inom 24 timmar

Vårt kundlöfte är att skicka tillbaka det rengjorda partikelfiltret inom 24 timmar, men i de flesta fall går returbudet tillbaka redan samma dag. Vi är det snabbaste och mest effektiva alternativet på marknaden!