Transportråd

 

Förpacka partikelfiltret väl

Att skicka partikelfilter till oss är enkelt. Vi har tagit fram några råd för hur komponenten bör förpackas så den inte skadas i transporten eller bli försenad.

Komponenten som skickas till oss måste vara väl förpackad. Cellerna i partikelfiltret och katalysatorn är känsliga för hårda stötar och kan skadas om de inte förpackas på rätt sätt.

Förslut öppningarna på filtret med plastlock eller tejp så skadliga partiklar inte kommer ut under transport. Slå in filtret i plast om det läcker olja.

Förpacka partikelfiltret noggrant. Lägg komponenten i en kartong med lämplig dämpning mot undersidan och fyll ut med stötskyddande material, t.ex. kraftpapper, tidningspapper, bubbelplast eller annat. Se till att sensorer som lämnats kvar och sticker ut inte slår i väggarna på paketet.

Undvik extra avgifter

Våra logistikleverantörer tar ut extra avgifter för paket som inte uppfyller standarddefinitionerna. Det inkluderar framförallt:

  • Paket som är större än max 150x50x50cm
    • Volvo, Ford och Renault använder ett L-format DPF i vissa fordonsmodeller som måste packas extra noggrant för att inte bli för brett
    • Vissa VAG- och Mazdafordon har enheter som är nära maxlängden och kräver uppmärksamhet vid förpackning
  • Dåligt förpackade komponenter
    • Ostabila paket
    • Paket som lätt går upp
    • Paket där komponenten inte är stötskyddad utan rullar omkring i paketet
  • Paket med alltför oregelbundna former och/eller paket som inte går att maskinsortera av någon anledning

Filter Refresh fakturerar verkstaden de extra avgifter som uppkommit.

Eventuella extra avgifter faktureras i efterhand.

Kontakta oss om du har frågor kring hur komponenten skall skickas.

Tunga fordon

Katalysatorer till tunga fordon måste skickas på pall.

Halvpall räcker om komponenten kan skickas stående, som för t.ex. Volvos ovala EURO 4 & 5 katalysatorer. Andra modeller kan behöva en helpall för att få plats, som t.ex katalysatorer till MAN. 

 Volvo EURO 4 katalysator på halvpall.

Volvo EURO 4 katalysator på halvpall.

 MAN EURO 5 katalysator som måste skickas liggande på helpall.

MAN EURO 5 katalysator som måste skickas liggande på helpall.

Partikelfilter till tunga fordon skickas enklast på halvpall med pallkrage och lock. För att minska transportkostnaderna ytterligare kan partikelfilter även skickas som paket (under 35 kg) men måste då vara mycket stabilt och väl förpackade. Kontakt oss för tips och råd, vi hjälper gärna till att minska på kostnaderna.

Ni kan antingen använda er egen transportlösning, eller använda vårt fördelaktiga transportavtal och låta oss hämta upp och leverera komponenten på er verkstad.

Exempel på paket som orsakat extra avgifter

 Ett ostabilt paket och i övrigt dåligt förpackat partikelfilter som bl.a. saknar stötskyddande material i kartongen. En extra avgift om 155kr lades på av vår logistikleverantör.

Ett ostabilt paket och i övrigt dåligt förpackat partikelfilter som bl.a. saknar stötskyddande material i kartongen. En extra avgift om 155kr lades på av vår logistikleverantör.

 Ett emballage som saknar helt stötskydd och inte heller går att maskinsortera.

Ett emballage som saknar helt stötskydd och inte heller går att maskinsortera.

 Det här partikelfiltret till en VW Caddy packades ostabilt och DHL har tvingats laga kartongen.

Det här partikelfiltret till en VW Caddy packades ostabilt och DHL har tvingats laga kartongen.

 Ibland är komponenten så stor att det inte går att hålla sig till standardmått. Detta grenrör med DPF till en Jaguar kostade 155kr extra i varje riktning (men bilägaren sparade å andra sidan ca 35 000kr mot att köpa ett nytt).

Ibland är komponenten så stor att det inte går att hålla sig till standardmått. Detta grenrör med DPF till en Jaguar kostade 155kr extra i varje riktning (men bilägaren sparade å andra sidan ca 35 000kr mot att köpa ett nytt).