Rengöring av katalysatorer

3-vägs, DOC, LNT, ASC, SCR

En Euro 5 SCR-katalysator till en Volvo FH6. Enheten är en kombinerad SCR-katalysator och ljuddämpare.

Filter Refresh rengör alla typer av katalysatorer

Det finns en stor mängd olika typer och system av katalysatorer på marknaden. Gemensamt är att de är uppbyggda kring ett tätt bikupemönster med ädelmetallbeläggningar som avgaserna flödar fritt igenom samtidigt som en katalytisk process äger rum.

Det är svårt att göra rent en katalysator utan rätt utrustning, istället riskerar man att skada funktionen och göra den obrukbar. Filter Refresh har en specialiserad maskinpark och process för att effektivt kunna rengöra katalysatorer som blivit blockerade av sot, olja eller kristalliserad AdBlue. På katalysatorer är det särskilt effektivt att oxidera bort blockeringar i ugn under hög värme i en process som tar 24-36h. Sensorer och givare på katalysatorn måste därför vara borttagna.

Den vanligaste komponenten vi får in från våra kunder är en SCR-katalysator blockerad av kristalliserad AdBlue. SCR-katalysatorer är ofta är dyra och har nu suttit i bilar så pass länge att problem börjat uppstå. En rengöring istället för byte kan vara ett mycket bra alternativ.

Oljespill från en havererad turbo i en trevägskatalysator eller oxidationskatalysator är också något vi hanterar dagligen och resultat blir ofta mycket bra.

SCR-katalysator

I och med avgasnormen EURO 6 som kom 2015 utrustas nästan alla dieselbilar med SCR-teknik, selektiv katalysatorreduktion, för att minska utsläppen av kväveoxider. Ibland benämns den även efter-katalysator eller NOx-katalysator. Kväveoxider orsakar respirationsproblem hos människor samt bidrar till surt regn och smog. I den tunga trafiken har SCR-tekniken funnits ännu längre.

Framför SCR-katalysatorn sprutas AdBlue in i avgasflödet. AdBlue är en vätska bestående av urea och vatten och det går åt ca 5% av dieselförbrukningen. Avgaserna, som redan passerat oxidationskatalysatorn och DPF, blandas med AdBlue och åker in i SCR-katalysatorn. Där omvandlas urean till ammoniak (NH3), som i sin tur reagerar med kväveoxiderna (NOX). Restprodukten blir ofarlig kvävgas (N2) och vattenånga (H2O).

I vissa fordon har DPF fått en beläggning som gör att den även fungerar som SCR-katalysator. Vissa bilar har två SCR-katalysatorer. Ofta fungerar SCR-katalysatorn även som Ammonia Slip Catalyst (ASC) som tar bort överbliven ammoniak. SCR-tekniken, som är mycket effektiv på att ta bort kväveoxider, utvecklas fortfarande.

Kristalliserad AdBlue

SCR-katalysatorn är känslig för AdBluehanteringen. Det vanligaste problemet är att AdBlue-vätskan kristalliseras och bildar ett vitt damm eller hårda, vita avlagringar som kan vara väldigt svåra att få bort. Det orsakar först höga NOX-nivåer, eftersom verkningsgraden minskar, och efter ett tag blockeras SCR-katalysator när avlagringarna byggt upp och avgaserna inte kan passera.

De vanligaste orsakerna till problem med AdBlue är:

  • AdBlue av låg kvalitet, där vätskan inte håller exakta specifikationer
  • AdBlue sprutas in i katalysatorn utan att rätt temperatur har nåtts (minst 280°C)
  • Droppbildning vid munstycket på AdBlue-injektorn, istället för en fin dimma som mixas med avgaserna

Det är svårt att göra rent en katalysator utan rätt utrustning, istället riskerar man att skada funktionen och göra den obrukbar. Filter Refresh har en specialiserad maskinpark och process för att effektivt kunna rengöra katalysatorer som blivit blockerade av sot, olja eller kristalliserad AdBlue.

Så här kan ett modernt system med partikelfilter och flera olika katalysatorer se ut i en bil.

Trevägskatalysator och oxidationskatalysator

Trevägskatalysatorn sitter i bensinbilar och oxidationskatalysatorn, även kallad Diesel Oxidation Catalyst (DOC), finns i dieselfordon. De har liknande funktion; de omvandlar kolmonoxid (CO) och kolväten (HC) från förbränningen i motorn till koldioxid (CO2) och vatten (H2O).

Trevägskatalysatorn omvandlar kväveoxider (NOX) till syre (O2) och kväve (N2). I dieselfordon finns det för mycket syre i avgaserna så oxidationskatalysatorn omvandlar kväveoxid (NO) till kvävedioxid (NO2) som behövs för att oxidera sot (C) i partikelfiltret till koldioxid (CO2).

De har en intern beläggning av ädelmetaller, ofta en kombination av platina, palladium och rodium, på en bikupestruktur genom vilken avgaserna flödar och den katalytiska processen äger rum. Ädelmetallerna är stabila och ser till att den katalytiska processen kan äga rum. Till skillnad från partikelfiltret fastnar inga ämnen i katalysatorn. På ett i övrigt fungerande fordon skall de inte behöva åtgärdas under fordonets livstid.

På många dieselfordon sitter oxidationskatalysatorn monterad i samma hölje som partikelfiltret.

Oljerester och beläggningar

Den vanligaste orsaken till dåligt avgasflöde i en katalysator är oljespill från en turbo som läcker eller har gått sönder. Om det varit ett plötsligt haveri kan oljan vara flytande men ofta har den bränt fast inne i katalysatorn.

Det kan också finnas sot och aska på väggarna i katalysatorn.

Mindre vanligt är att katalysatorn blivit deaktiverad. Om deaktiveringen beror på beläggningar på katalysatorn kan de tas bort. Om deaktiveringen är kemisk och de katalytiska metallerna har bundit permanent med t.ex. p.g.a. svavel i motoroljan eller diesel av fel kvalitet går den inte att åtgärda.

LNT-katalysator

I vissa moderna bilar som uppfyller avgaskraven i EURO 6 finns det en Lean NOX Trap-katalysator (LNT). Ofta sitter den före partikelfiltret i stället för oxidationskatalysatorn. Ibland kallas den även för NOX storage catalyst (NSC) eller NOX-absorber catalyst (NAC).

LNT-katalysatorn hjälper till att hålla partikelfiltret rent. I katalysatorn oxideras kväveoxid (NO) till kvävedioxid (NO2) som i sin tur sedan oxiderar en del av sotet i partikelfiltret från rent kol (C) till koldioxid (CO2) som är en gas och följer med avgaserna ut. Detta hjälper till att hålla ett bra flöde i partikelfiltret under en längre tid.

Denna typ av katalysatorer råkar oftast ut för oljespill från en havererad turbo.

Rengöring av en katalysator till en lastbil.

Tillbaka inom 24 timmar

Vårt kundlöfte är att skicka tillbaka det rengjorda partikelfiltret inom 24 timmar, men i de flesta fall går returbudet tillbaka redan samma dag. Vi är det snabbaste och mest effektiva alternativet på marknaden!