Få tillbaka prestandan och minska verkstadskostnaderna

Så fungerar rengöring av partikelfilter och varför det sparar dig tusentals kronor

Partikelfilter spelar en avgörande roll i dagens avgassystem, men när de sätts igen påverkas både motorns prestanda och bränsleförbrukningen negativt.

Vi på Filter Refresh rengör igensatta partikelfilter med avancerad teknik och beprövade metoder. Här får du en djupare förståelse för vad som orsakar blockeringar, hur rengöringen går till och varför det är ett effektivt alternativ till dyra nyköp.

Spara bränsle med ett återställt partikelfilter

Det finns många fördelar med att rengöra ett partikelfilter. Ett helt återställt partikelfilter för bland annat med sig en sänkning av bränsleförbrukningen och gör att du kan köra billigare och jämnare.

Detta beror dels på att mottrycket i partikelfiltret minskar, vilket kräver mindre energi för att pressa avgaserna genom filtret, och dels på att det återställda och rengjorda filtret triggar färre regenereringar.

Vad kostar en partikelfilter rengöring?

Kostnaden för en rengöring av ett partikelfilter varierar beroende på fordon och modell. Vårt rekommenderade pris börjar på 3 180 kr och slutar på 5 980 kr inkl moms. Frakt tur och retur är inkluderat i priset och vi tar endast betalt vid en lyckad rengöring. Har du några frågor eller funderingar? Ring oss!

I vår verkstad hanterar vi partikelfilter från alla typer av fordon. på Bilden hanteras ett partikelfilter från en tung lastbil.

Miljökrav har gjort partikelfilter nödvändigt

För att möta strängare miljökrav utrustas lätta dieselfodon sedan början av 2000-talet med dieselpartikelfilter (DPF).

Syftet är att minska partikelutsläpp vilka tidigare hade varit höga hos fordon med dieselmotorer. Alla lätta fordon i utsläppsklass EURO 5A/5B och EURO 6 har nu partikelfilter, men de installerades även i vissa fordon i EURO 3 och EURO 3 klassen.

Partiklar är mycket små, i storleken 2.5-10 mikrometer, ofta kallade PM2.5 och PM10. De orsakar respirationsproblem, samt hjärt- och kärlsjukdomar hos människor. Partikelfilter förhindrar upp till 85% av utsläppen av PM2.5 och PM10.

Med våra metoder får vi bort alla partiklar. Vanliga partiklar som fastnar i ett partikelfilter är Eolys, Sot, Aska och AdBlue.

Partikelfiltrets uppbyggnad

I en partikelfilter (DPF) leds avgaser i ett stort antal små kanaler där varje kanals bortre ända är stängd. Avgaserna tvingas därför passera genom de porösa väggarna till den andra hälften av kanalerna, som istället är stängda i framkant. Därigenom binds sotpartiklar längs kanalernas väggar.

Själva filtersubstratet kan göras av olika material och funktionalitet. De vanligaste är kordierit (en typ av keramer ) med väggflöde och kiselkarbid med väggflöde.

Kordierit, billigare med lägre smältpunkt

Det billigare materialet kordierit används nästan alltid av tredjepartstillverkare. Kordierits smältpunkt ligger runt 1 200 ºC och kan skadas vid regenerering om filtret är blockerat eller innehåller oljerester från t.ex. en läckande turbo.

Kiselkarbid, dyrare med högre smältpunkt

Kiselkarbid är dyrare men betydligt bättre värmebeständighet med en smältpunkt vid 2 400 ºC. Det är det material som oftast används i dyrare originalkomponenter.


Ovanpå grundmaterialet har filtret dessutom en s.k. wash coat av ädelmetaller. Det är en blandning av platinum, palladium och rodium. Ädelmetallerna gör att partikelfilter kan vara dyrare men är nödvändiga för filtrets funktion.

Rengöring är det smartare valet än nyinköp

Att återställa ett originalfilter är ofta ett smartare val än att byta ut det mot ett nytt från tredjepart. Du behåller den höga kvaliteten som fordonstillverkaren avsett, samtidigt som du undviker höga kostnader.

Filtersubstrat i Korierit för partikelfilter.
Ett filtersubstrat av Kordierit.
Filtersubstrat i kiselkarbid för partikelfilter.
Ett filtersubstrat av Kiselkarbid.

Partikelfiltrets metoder för sotförbränning

Sotpartiklar som samlas i filtret avlägsnas genom att förbränna dem. En av två olika metoder för att göra detta är:

Katalytisk, som genom extra bränsleinjektioner höjer temperaturen i filtret till ca. 650 ºC. Sotpartiklarna, som i stort sett är rent kol, förbränns då.
Additiv, som genom tillsatser av kemikalier sänker temperaturen där där sotpartiklarna förbränns. Additivet i sig själv, ofta kallat Eolys och består av cerium, förbränns dock inte utan skapar ytterligare restprodukter som samlas i filtret.

Förbränning av de samlade sotpartiklarna sker normalt under en automatiskt styrd process kallad aktiv regenerering och startar ungefär varje 50 mil. Regenereringen styrs av motorns styrsystem som mäter mottrycket i partikelfiltret.

Ett filter blockerat av sotpartiklar medför att mottrycket framför filtret ökar. När trycket når ett gränsvärde tolkas det av motorns styrsystem som att dieselpartikelfiltret är blockerat och regenererings processen startar.

Om fordonet ofta framförs korta sträckor hinner regenereringen inte slutföras. Om motorfläkten fortfarande går efter att du stängt av bilen kan det vara ett tecken på att en regenerering har avbrutits utan att slutföras. Kör du ofta i lägre hastigheter uppnås inte tillräckligt hög temperatur för förbränningen att starta och sotrester byggs då upp över tid.

Åtgärd för fordon som ofta avbryter regenereringar

Den vanligaste åtgärden för båda problemen är att en fordonsverkstad får genomföra en forcerad genererering.

Regenereringen skapar svårhanterade restprodukter för partikelfilter

Regenereringen och sotförbränningen leder dock till att restprodukter skapas, främst aska. Avgaserna innehåller även andra partiklar som inte förbränns vid de temperaturer som skapas i partikelfiltret, bland annat vissa kolväten, ämnen från motorolja och metallpartiklar. Studier visar att efter ca 5 000 mil består hälften av partiklarna i partikelfiltret av aska, d.v.s. partiklar som en regenerering inte kan avlägsna.

Aska och oförbrända partiklar bidrar till att begränsa partikelfiltrets verkningsyta vilket i sin tur ökar mottrycket och triggar en mer frekvent regenerering. Förr eller senare blir filtret helt blockerat och aska samt andra restprodukter måste avlägsnas mekaniskt. Denna lösning erbjuder vi på Filter Refresh.

Kemiska lösningar, som antingen tillsätts i tanken för att sänka förbränningstemperaturen eller sprayas in direkt i partikelfiltret, ger inte en långsiktig lösning till ett blockerat partikelfilter, eftersom det endast hjälper mot sotpartiklar och inte aska. Istället kan kemikalierna göra filtret obrukbart. Vid återställning av filter som använd additiv (t.ex. cerium) har additiven ofta bidragit till ökad blockering.

Undvik kemiska lösningar i ditt partikelfilter!

Kemikalierna (t.ex. cerium) kan göra partikelfiltret obrukbart. Additiv bidrar ofta till ökad blockering och i värsta fall kan det skada partikelfiltret permanent.

Ett fullt partikelfilter medför stora nackdelar

Alla fordon med dieselpartikelfilter, både lätta och tunga fordon, drabbas av igensatta filter, oavsett filterteknik och regenereringsintervall. Sot, tillsammans med aska och oljerester, som inte kan förbrännas, ackumeleras över tid och blockerar gradvis filtret. Störst är problemet för fordon som går många mil i lägre hastigheter och korta intervaller, men alla fordon med DPF drabbas över tid.

Ett fullt partikelfilter medför ett antal problem:

Suboptimal förbränning i motorn och försämrad prestanda
Ökade utsläpp av partiklar, CO₂ och NOx
Högre mottryck i filtret och mer frekventa regenereringsintervaller som båda leder till ökad bränsleåtgång

Regenerering i motorns process att förbränna partiklar genom att spruta in en ren diesel i avgassystemet, leder i bästa fall till en rensning av kvarvarande sotpartiklar men kan inte fullt rengöra filtret. Effekten blir temporär och kommer behövas upprepas med krympande intervall.

Hur ett igensatt partikelfilter kan se ut.

Våra rekommendationer

Använd inte "DPF rengöringstillsatser" utan genomför en rengöring direkt för att spara både tid och pengar. Kontakta din närmsta verkstad om du misstänker att du har problem med ditt partikelfilter, en verkstad kan göra en grundlig felsökning för att skapa en klarare bild på vad som behöver åtgärdad.

Mindre bränsle, färre utsläpp! Mätbara resultat med rengjort partikelfilter

Testar i laboratorium visar på 6,5% - 10% lägre bränsleförbrukning med ett återställt partikelfilter. Många med kraftigt blockerade DPF har upplevt ännu större bränslebesparingar.

Även partikelutsläpp minskar. K-värdet som fastställs i ett opacitetsprov och är en proxy för graden av partiklar i avgaserna som släpps ut i luften, har i tester på lätta fordon sjunkit från 0,5 till 0,1, vilket utgör en stor miljövinst.

Teamet på filter refresh. Det är vi som rengör era partikelfilter.

Vi har rengjort över
10 000 partikelfilter

Bra o snabb service. Hade gett 6 plus om det gick.
Sigtuna Fordonstorg A
Snabb service och trevlig personal. Rekommenderas
Robert K
Bra bemötande över telefon när jag tog kontakt ang rengöring. Hade bara hört bra om dom å tycker själv att det stämde. Bra bemötande å bra resultat, kanon jobb helt enkelt 👍
Ola J
Alltid ett trevligt och proffsigt bemötande och snabba leveranser
Oskar L
Härligt bemötande och service både leverans och jobb. Fint rengöring av filter. Lätt leverans och mottagning.
Mohamad K
Snabbt jobb och enkelt att både skicka och få tillbaka, snabb leverans
Thomas G
Har använt företags rengörings tjänster vid flera tillfällen. min summering är, Seriöst företag, snabbt, prisvärt och mycket enkel hantering.
Erik P
Bra resultat, bilen går som den ska efter rengöringen.
Rickard L
Snabba effektiva svar. Snabb hantering och alltid hjälpsamt trevligt bemötande.
Marlen L
Mycket bra service och trevlig bemötande
Janne S
Kontakten fungerade jätte bra. Jag blev uppringd av er när det var något som behövde diskuteras.
Christian C
Utmärkt , inlämning och hämtning inga som helst problem och utfört arbete på kundens partikelfilter resulterade på en godkänd besiktning. Kan varmt rekommendera detta företag.
Radek B

Garanterat resultat!
Tillbaka inom 24 timmar

Om vi inte lyckas rengöra din komponent, tar vi inte betalt.
Dessutom ger vi alltid 12 månaders eller 6 000 mil garanti!

Garanterat resultat
Snabb service
Fri frakt