Så här går det till när vi rengör ditt partikelfilter

Det finns flera anledningar till att anlita oss. Nedan har vi listat några

Partikelfilter rengöring

Rengöring av ett partikelfilter har många fördelar. Ett helt återställt filter för bland annat med sig en sänkning av bränsleförbrukningen och gör att du kan köra billigare och jämnare.

Detta beror dels på att mottrycket i filtret minskar, vilket kräver mindre energi för att pressa avgaserna genom filtret, och dels på att det återställda och rengjorda filtret triggar färre regenereringar.

Kostnaden för en rengöring av ett partikelfilter varierar beroende på fordon. Vårt rekommenderade pris ligger mellan 3 180 - 5 980 kr inkl moms. Se några prisexempel och få ett exakt pris till din bil här.

-

Rengjort partikelfilter tillbaka inom 24 timmar

Vårt kundlöfte är att skicka tillbaka det rengjorda partikelfiltret inom 24 timmar, men i de flesta fall går returbudet tillbaka redan samma dag. Vi är det snabbaste och mest effektiva alternativet på marknaden!

-

Miljökrav har gjort partikelfilter nödvändigt

För att möta strängare miljökrav utrustas lätta dieselfordon sedan början av 2000-talet med dieselpartikelfilter (DPF).

Syftet är att minska partikelutsläpp vilka tidigare hade varit höga hos fordon med dieselmotorer. Alla lätta fordon i utsläppsklass EURO 5a/b och 6 har nu partikelfilter, men de installerades även i vissa fordon i EURO 3 och 4.

Partiklarna är mycket små, i storleken 2.5-10 mikrometer, ofta kallade PM2.5 och PM10. De orsakar respirationsproblem samt hjärt- och kärlsjukdomar hos människor. Partikelfiltret förhindrar upp till 85% av utsläppen av PM2.5 och PM10.

Partikelfiltrets uppbyggnad

I ett DPF leds avgaserna in i ett stort antal små kanaler där varje kanals bortre ända är stängd. Avgaserna tvingas därför passera genom de porösa väggarna till den andra hälften av kanalerna, som istället är stängda i framkant. Därigenom binds sotpartiklarna längs kanalernas väggar.

Själva filtersubstratet kan göras av olika material och funktionalitet. De vanligaste  är kordierit (en typ av keramer) med väggflöde och kiselkarbid med väggflöde.

Det billigare materialet kordierit används nästan alltid av tredjepartstillverkare. Kordierits smältpunkt ligger runt 1 200°C och kan skadas vid regenerering om filtret är blockerat eller innehåller oljerester från t.ex. en läckande turbo. Kiselkarbid är dyrare men har betydligt bättre värmebeständighet med en smältpunkt vid 2 400°C. Det är det material som oftast används i dyrare originalkomponenter.

Ovanpå grundmaterialet har filtret dessutom en s.k. wash coat av ädelmetaller. Det är en blandning av platinum, palladium och rodium. Ädelmetallerna gör att partikelfilter ofta kan vara väldigt dyra men är nödvändiga för filtrets funktion.

Sotpartiklarna som samlas i filtret avlägsnas genom att förbränna dem. En av två olika metoder används för att göra detta:

  • Katalytisk, som genom extra bränsleinjektioner höjer temperaturen i filtret till ca. 650°C. Sotpartiklarna, som i stort sett är rent kol, förbränns då.
  • Additiv, som genom tillsatser av kemikalier sänker temperaturen där sotpartiklarna förbränns. Additivet i sig själv, ofta kallat Eolys och består av cerium, förbränns dock inte utan skapar ytterligare restprodukter som samlas i filtret.

Förbränning av de samlade sotpartiklarna sker normalt under en automatiskt styrd process kallad aktiv regenerering och startar ungefär varje 50 mil. Regenereringen styrs av motorns styrsystem som mäter mottrycket i partikelfiltret.

Ett filter blockerat av sotpartiklar medför att mottrycket framför filtret ökar. När trycket når ett gränsvärde tolkas det av motorns styrsystem som att dieselpartikelfiltret är blockerat och regenereringsprocessen startar.

Om fordonet ofta framförs korta sträckor hinner regenereringen inte slutföras. Om motorfläkten fortfarande går efter att du stängt av bilen kan det vara ett tecken på att en regenerering har avbrutits utan att slutföras. Kör du ofta i lägre hastigheter uppnås inte tillräckligt hög temperatur för förbränningen att starta och sotrester byggs upp över tid. Den vanligaste åtgärden för båda problemen är att en fordonsverkstad får genomföra en forcerad regenerering.

Filtersubstrat tillverkat av kordierit.
Filtersubstrat av kiselkarbid. Fyrkantiga enheter sammanfogas med cement och skärs till vald form.

Regenereringen skapar svårhanterade restprodukter för partikelfilter

Regenereringen och sotförbränningen leder dock till att restprodukter skapas, främst aska. Avgaserna innehåller även andra partiklar som inte förbränns vid de temperaturer som skapas i partikelfiltret, bland annat vissa kolväten, ämnen från motorolja och metallpartiklar. Studier visar att efter ca 5 000 mil består hälften av partiklarna i filtret av aska, d.v.s. partiklar som en regenerering inte kan avlägsna.

Aska och oförbrända partiklar bidrar till att begränsa partikelfiltrets verkningsyta vilket i sin tur ökar mottrycket och triggar en mer frekvent regenerering. Förr eller senare blir filtret helt blockerat och aska och andra restprodukter måste avlägsnas mekaniskt. Denna lösning erbjuder Filter Refresh.

Kemiska lösningar, som antingen tillsätts i tanken för att sänka förbränningstemperaturen eller sprayas in direkt i partikelfiltret, ger inte en långsiktig lösning till ett blockerat filter, eftersom de endast hjälper mot sotpartiklar och inte aska. Istället kan kemikalierna göra filtret obrukbart. Vid återställning av filter som använt additiv (t.ex. cerium) har additiven ofta i sig bidragit till ökad blockering.

Ett fullt partikelfilter medför stora nackdelar

Alla fordon med dieselpartikelfilter, både lätta och tunga fordon, drabbas av igensatta filter, oavsett filterteknik och regenereringsintervall. Sot, tillsammans med aska och oljerester, som inte kan förbrännas, ackumuleras över tid och blockerar gradvis filtret. Störst är problemet för fordon som går många mil i lägre hastigheter och korta intervall, men alla fordon med DPF drabbas över tid.

Ett fullt partikelfilter medför ett antal problem:

  • Suboptimal förbränning i motorn och försämrad prestanda
  • Ökade utsläpp av partiklar, CO2 och NOX
  • Högre mottryck i filtret och mer frekventa regenereringsintervall som båda leder till ökad bränsleåtgång

Regenerering, motorns process att förbränna partiklar genom att spruta in ren diesel i avgassystemet, leder i bästa fall till en rensning av kvarvarande sotpartiklar men kan inte fullt rengöra filtret. Effekten blir temporär och kommer behövas upprepas med krympande intervall.

Så här kan ett fullt partikelfilter se ut.

DPF rengöring eller tillsatser?

DPF rengöring eller tillsatser?

Lägre bränsleförbrukning

Tester i laboratorium visar på 6,5% - 10% lägre bränsleförbrukning med ett återställt partikelfilter. Många med kraftigt blockerade DPF har upplevt ännu större bränslebesparing.

Minskning av direkta partikelutsläpp

Även direkta partikelutsläpp minskar. K-värdet, som fastställs i ett opacitetsprov och är en proxy för graden av partiklar i avgaserna som släpps ut i luften, har i tester på lätta fordon sjunkit från 0,5 till 0,1, vilket utgör en stor miljövinst.

Mer än 10 000 nöjda kunder

Bland våra nöjda kunder finns stora åkerier, bussbolag, taxifirmor, maskintillverkare, hundratals bilverkstäder och tusentals bilägare i hela Sverige. Vi har dessutom nationella avtal med Mekonomen, MECA, MekoPartner och John Deere Forestry.

Rekommenderat företag på Reco sedan 2018

Beställ din rengöring enkelt och snabbt, idag!

Spara pengar, var miljövänlig, få garanti och fri frakt.
Gör det självklara valet!