Så fungerar rengöring av partikelfilter och varför det sparar dig tusentals kronor
Partikelfilter spelar en avgörande roll i dagens avgassystem, men när de sätts igen påverkas både motorns prestanda och bränsleförbrukningen negativt.
Vi på Filter Refresh rengör igensatta partikelfilter med avancerad teknik och beprövade metoder. Här får du en djupare förståelse för vad som orsakar blockeringar, hur rengöringen går till och varför det är ett effektivt alternativ till dyra nyköp.
Spara bränsle med ett återställt partikelfilter
Det finns många fördelar med att rengöra ett partikelfilter. Ett helt återställt partikelfilter för bland annat med sig en sänkning av bränsleförbrukningen och gör att du kan köra billigare och jämnare.
Detta beror dels på att mottrycket i partikelfiltret minskar, vilket kräver mindre energi för att pressa avgaserna genom filtret, och dels på att det återställda och rengjorda filtret triggar färre regenereringar.
Vad kostar en partikelfilter rengöring?
Kostnaden för en rengöring av ett partikelfilter varierar beroende på fordon och modell. Vårt rekommenderade pris börjar på 3 180 kr och slutar på 5 980 kr inkl moms. Frakt tur och retur är inkluderat i priset och vi tar endast betalt vid en lyckad rengöring. Har du några frågor eller funderingar? Ring oss!

Miljökrav har gjort partikelfilter nödvändigt
För att möta strängare miljökrav utrustas lätta dieselfodon sedan början av 2000-talet med dieselpartikelfilter (DPF).
Syftet är att minska partikelutsläpp vilka tidigare hade varit höga hos fordon med dieselmotorer. Alla lätta fordon i utsläppsklass EURO 5A/5B och EURO 6 har nu partikelfilter, men de installerades även i vissa fordon i EURO 3 och EURO 3 klassen.
Partiklar är mycket små, i storleken 2.5-10 mikrometer, ofta kallade PM2.5 och PM10. De orsakar respirationsproblem, samt hjärt- och kärlsjukdomar hos människor. Partikelfilter förhindrar upp till 85% av utsläppen av PM2.5 och PM10.
.avif)
Partikelfiltrets uppbyggnad
I en partikelfilter (DPF) leds avgaser i ett stort antal små kanaler där varje kanals bortre ända är stängd. Avgaserna tvingas därför passera genom de porösa väggarna till den andra hälften av kanalerna, som istället är stängda i framkant. Därigenom binds sotpartiklar längs kanalernas väggar.
Själva filtersubstratet kan göras av olika material och funktionalitet. De vanligaste är kordierit (en typ av keramer ) med väggflöde och kiselkarbid med väggflöde.
Kordierit, billigare med lägre smältpunkt
Det billigare materialet kordierit används nästan alltid av tredjepartstillverkare. Kordierits smältpunkt ligger runt 1 200 ºC och kan skadas vid regenerering om filtret är blockerat eller innehåller oljerester från t.ex. en läckande turbo.
Kiselkarbid, dyrare med högre smältpunkt
Kiselkarbid är dyrare men betydligt bättre värmebeständighet med en smältpunkt vid 2 400 ºC. Det är det material som oftast används i dyrare originalkomponenter.
Ovanpå grundmaterialet har filtret dessutom en s.k. wash coat av ädelmetaller. Det är en blandning av platinum, palladium och rodium. Ädelmetallerna gör att partikelfilter kan vara dyrare men är nödvändiga för filtrets funktion.
Rengöring är det smartare valet än nyinköp
Att återställa ett originalfilter är ofta ett smartare val än att byta ut det mot ett nytt från tredjepart. Du behåller den höga kvaliteten som fordonstillverkaren avsett, samtidigt som du undviker höga kostnader.


Partikelfiltrets metoder för sotförbränning
Sotpartiklar som samlas i filtret avlägsnas genom att förbränna dem. En av två olika metoder för att göra detta är:
Förbränning av de samlade sotpartiklarna sker normalt under en automatiskt styrd process kallad aktiv regenerering och startar ungefär varje 50 mil. Regenereringen styrs av motorns styrsystem som mäter mottrycket i partikelfiltret.
Ett filter blockerat av sotpartiklar medför att mottrycket framför filtret ökar. När trycket når ett gränsvärde tolkas det av motorns styrsystem som att dieselpartikelfiltret är blockerat och regenererings processen startar.
Om fordonet ofta framförs korta sträckor hinner regenereringen inte slutföras. Om motorfläkten fortfarande går efter att du stängt av bilen kan det vara ett tecken på att en regenerering har avbrutits utan att slutföras. Kör du ofta i lägre hastigheter uppnås inte tillräckligt hög temperatur för förbränningen att starta och sotrester byggs då upp över tid.
Åtgärd för fordon som ofta avbryter regenereringar
Den vanligaste åtgärden för båda problemen är att en fordonsverkstad får genomföra en forcerad genererering.
Regenereringen skapar svårhanterade restprodukter för partikelfilter
Regenereringen och sotförbränningen leder dock till att restprodukter skapas, främst aska. Avgaserna innehåller även andra partiklar som inte förbränns vid de temperaturer som skapas i partikelfiltret, bland annat vissa kolväten, ämnen från motorolja och metallpartiklar. Studier visar att efter ca 5 000 mil består hälften av partiklarna i partikelfiltret av aska, d.v.s. partiklar som en regenerering inte kan avlägsna.
Aska och oförbrända partiklar bidrar till att begränsa partikelfiltrets verkningsyta vilket i sin tur ökar mottrycket och triggar en mer frekvent regenerering. Förr eller senare blir filtret helt blockerat och aska samt andra restprodukter måste avlägsnas mekaniskt. Denna lösning erbjuder vi på Filter Refresh.
Kemiska lösningar, som antingen tillsätts i tanken för att sänka förbränningstemperaturen eller sprayas in direkt i partikelfiltret, ger inte en långsiktig lösning till ett blockerat partikelfilter, eftersom det endast hjälper mot sotpartiklar och inte aska. Istället kan kemikalierna göra filtret obrukbart. Vid återställning av filter som använd additiv (t.ex. cerium) har additiven ofta bidragit till ökad blockering.
Undvik kemiska lösningar i ditt partikelfilter!
Kemikalierna (t.ex. cerium) kan göra partikelfiltret obrukbart. Additiv bidrar ofta till ökad blockering och i värsta fall kan det skada partikelfiltret permanent.
Ett fullt partikelfilter medför stora nackdelar
Alla fordon med dieselpartikelfilter, både lätta och tunga fordon, drabbas av igensatta filter, oavsett filterteknik och regenereringsintervall. Sot, tillsammans med aska och oljerester, som inte kan förbrännas, ackumeleras över tid och blockerar gradvis filtret. Störst är problemet för fordon som går många mil i lägre hastigheter och korta intervaller, men alla fordon med DPF drabbas över tid.
Ett fullt partikelfilter medför ett antal problem:
Regenerering i motorns process att förbränna partiklar genom att spruta in en ren diesel i avgassystemet, leder i bästa fall till en rensning av kvarvarande sotpartiklar men kan inte fullt rengöra filtret. Effekten blir temporär och kommer behövas upprepas med krympande intervall.

Våra rekommendationer
Använd inte "DPF rengöringstillsatser" utan genomför en rengöring direkt för att spara både tid och pengar. Kontakta din närmsta verkstad om du misstänker att du har problem med ditt partikelfilter, en verkstad kan göra en grundlig felsökning för att skapa en klarare bild på vad som behöver åtgärdad.
Mindre bränsle, färre utsläpp! Mätbara resultat med rengjort partikelfilter
Testar i laboratorium visar på 6,5% - 10% lägre bränsleförbrukning med ett återställt partikelfilter. Många med kraftigt blockerade DPF har upplevt ännu större bränslebesparingar.
Även partikelutsläpp minskar. K-värdet som fastställs i ett opacitetsprov och är en proxy för graden av partiklar i avgaserna som släpps ut i luften, har i tester på lätta fordon sjunkit från 0,5 till 0,1, vilket utgör en stor miljövinst.

Vi har rengjort över
10 000 partikelfilter
Garanterat resultat!
Tillbaka inom 24 timmar
Om vi inte lyckas rengöra din komponent, tar vi inte betalt.
Dessutom ger vi alltid 12 månaders eller 6 000 mil garanti!