Rengöring av EGR-system

3-vägs, DOC, LNT, ASC, SCR

EGR-system rengöring

Både EGR-ventiler och EGR-kylare kan rengöras till full funktion. De behöver inte ersättas med nya på grund av blockeringar av olja, sot eller kylvätska.

På Filter Refresh har vi utvecklat en metod för att varsamt men effektiv rengöra dessa. Vi använder en kombination av kemiska kolvätelösare, riktat ultraljud, högtryckspolning och manuell barbetning. Resultatet blir en helt ren EGR-ventil och EGR-kylare med fullt flöde.

Kostanden för rengöring är lägre än för en ny originaldel, även om vissa modeller nu har relativt billiga EGR-kylare.

Många av våra kunder låter rengöra EGR-systemet samtidigt som de rengör partikelfiltret eftersom systemen samverkar.

Tveka inte att kontakta oss om du behöver hjälp med att rengöra din EGR-ventil eller EGR-kylare.

EGR-kylare till en Volkswagen före rengöring.

EGR-system

Nästan alla moderna dieselfordon har ett EGR-system, Exhaust Gas Recirculation (på svenska även kallat AGR efter avgasrecirkulering). EGR-systemet består av en ventil och ofta även en kylare som avgaserna passerar igenom. EGR-systemet används för att sänka utsläppen av kväveoxider, NOX, som bildas under förbränningsprocessen. Ett inte fullt fungerande EGR-system kan orsaka för höga utsläpp av NOX eller ett blockerat partikelfilter. NOX orsakar luftföroreningar som kan vara skadliga för hälsan.

I motorn blandas luft, som mestadels består av kväve och syre, med diesel som sedan antänds i cylindern. Vid antändningen ökar av temperaturen och förutom kraft produceras NOX och andra gaser. En hög temperatur är viktigt för en effektiv förbränning med låg bränsleförbrukning, men ju högre temperaturen är desto mer NOX bildas.

EGR-systemet returnerar en liten andel av avgaserna tillbaka till motorn där de ersätter en av luften som skall blandas med diesel. Den minskade andelen syre gör att temperaturen inte blir lika hög under antändningen vilket i sin tur leder till att mängden NOX blir mindre.

EGR-ventil

EGR-ventilen kopplar ihop avgasflödet med återcirkulationen. EGR-ventilen öppnar och stänger beroende på motorstyrningen. Den är normalt sett stängd och öppnas i steg ju mer effekt som tas ut ur motorn. Över tid blir ventilen kladdig av motorolja och sot och kan ha svårt att stänga och öppna som den skall. Det gör att motorstyrningen fungerar sämre samt att partikelfiltret kan orsaka problem. Det är inte alltid fel på EGR-ventilen syns som en felkod i bilens dator.

En felaktigt öppen EGR-ventil göra att partikelfiltret inte regenereras som det skall och blir blockerat i förtid, medans en felaktigt stängd ventil kan ge missvisande felkoder från partikelfiltret.

Bildbeskrivning
EGR-kylare till en John Deere-maskin med 9.0 liters motor. Efter att ha blivit blockerad med sot och olja har den rengjorts till full funktion.

EGR-kylare

På många modena bilar och tunga fordon finns även en EGR-kylare. Det är en enkel värmeväxlare som använder bilens kylsystem för att sänka temperaturen på de återcirkulerande avgaserna. Kylaren sitter direkt efter EGR-ventilen, ofta i samma enhet. Lägre temperatur ger en mer effektiv förbränning och ytterligare minskad mängd NOX.

Oljerester och sot som kommer med avgaserna kan fastna och bygga upp blockeringar i EGR-kylarens. Ett blockerat flöde leder till sämre, eller helt utebliven, funktion av hela EGR-systemet och felaktiga motorvärden.

EGR-kylare kan oftast rengöras till full funktion och är ett bra alternativ till att köpa nytt, särskilt till fordon med lite dyrare ersättningsdelar.

Tillbaka inom 24 timmar

Vårt kundlöfte är att skicka tillbaka det rengjorda partikelfiltret inom 24 timmar, men i de flesta fall går returbudet tillbaka redan samma dag. Vi är det snabbaste och mest effektiva alternativet på marknaden!