Att tänka på när du skickar in komponenter till oss

Viktig information inför transporten.

Transportråd

Att skicka partikelfilter och andra delar till oss är enkelt. Vi ordnar med bokningen av transporten och ser till att det blir upphämtat i verkstaden. Vi har tagit fram några råd för hur delar bör förpackas så de inte skadas i transporten eller bli försenade.

Förpacka delarna väl

Komponenter som skickas till oss måste vara väl embalerade. Partikelfilter och katalysatorer är känsliga för hårda stötar och kan skadas om de inte förpackas ordentligt. Förslut gärna öppningarna på partikelfiltret med plastlock eller tejp om det finns löst sot som trillar ut. Lägg delen i en plastpåse om den läcker olja.

Lägg komponenten i en kartong med lämplig dämpning mot undersidan och fyll ut med stötskyddande material, t.ex. kraftpapper, tidningspapper, bubbelplast eller annat.

Ta bort sensorer och tryckrör

Ta bort sensorer och tryckrör från partikelfiltret om det går. Om de sitter hårt kan de lämnas kvar; de skadas inte i vår process men vi lämnar ingen garanti på funktion av givare då det ofta är ett par år gamla och vi inte testar dem före och efter rengöringen. Differentialtrycksensorn (sitter ansluten till tryckrör med gummislang) måste dock alltid tas bort. Om möjligt, ta bort gummislangen vid tryckrören så riskerar du inte att skada plastdetaljerna på differentialtrycksensorn.

Se till att sensorer sitter kvar inte slår i sidorna på paketet så de kan bli skadade.

Det är viktigt att ta bort alla sensorer och tryckrör.

Fraktdokument och upphämtning

När du beställer skickar Filter Refresh dig i normalfallet en fraktetikett och en kvittenslista. Kontrollera att adressen på fraktetiketten är korrekt. Skriv ut fraktetiketten och fäst på paketet så att det sitter säkert. Låt budet skriva på kvittenslistan vid upphämtningen annars gäller inte transportförsäkringen. Frakten är försäkrad till 2 250 kr. Kontakta Filter Refresh om du vill ha ett högre försäkringsbelopp.

Märk komponenten med registreringsnummer. Lägg gärna ett dokument med din och vår adress i paketet, t.ex. en kopia på orderbekräftelsen eller fraktetiketten, för att underlätta spårning om fraktetiketten skulle bli oläslig eller rivas av.

Vi använder DHL, PostNord och Best Transport (endast inom Stockholmsområdet) för transporter. Vem som hämtar hos er framgår av fraktdokumenten.

Transportören hämtar paketet på er verkstad enligt tidtabell för ert postnummer (gäller ej vid inlämning till DHL Service Point). Datum för upphämtning framgår av fraktetiketten. Upphämtning och leverans kan ske vardagar kl 07:00-17:00. Ställ paketet så att de kommer åt den om ni inte finns på plats. Är det brådskande och beställning har gjorts efter bryttid (ofta kl 13:00) kan försändelsen lämnas in direkt på en terminal.

För frågor rörande upphämtning och leverans (t.ex., tidtabell, ombokning av upphämtning eller missad leverans) kontakta DHL (0771-345 345) respektive PostNord (0771-33 33 10) direkt.

Uppge det sändningsnummer (Shipment No./Shipment-ID) som står på fraktetiketten. Om upphämtning inte sker på bokat datum måste en ny upphämtning beordras.

Undvik extra fraktavgifter

Våra transportörer tar ut extra avgifter för paket som inte möter deras standardformat. Det inkluderar framför allt:

  • Paket som är större än 150x50x50cm
    • Volvo, Ford och Renault använder ett L-format DPF till sina 1.6L motorer som måste packas noggrant för att inte bli för brett
    • Vissa VW, Skoda- och Mazdafordon har enheter som är nära maxlängden
  • Dåligt förpackade komponenter
    • Ostabila paket
    • Paket som lätt går upp
    • Paket där komponenten inte är stötskyddad utan rullar omkring i paketet
  • Paket med utstickande delar, runda paket och/eller paket som inte går att maskinsortera av någon anledning
  • Sker inlämning via DHL Service Point är maxstorlek 120cm lång med 300cm omkrets samt 20kg

Eventuella extra avgifter som uppkommit vid transport faktureras kunden i efterhand.

Kontakta oss om du har fler frågor kring hur komponenten skall skickas.

En pall med rengjorde partikelfilter redo för leverans tillbaka till våra kunder!

Har du några frågor? Vi finns här för att hjälpa dig.

Rengöring och retur

När vi mottagit partikelfiltret rengör och återställer vi det direkt. Vi verifierar rengöringen med testresultat före och efter vår process och fyller i ett detaljerat testprotokoll som medföljer den returnerade komponenten.

Filter Refresh bokar returfrakt och ett e-mail skickas till er om att försändelsen är på väg. Ni kan spåra paketet med det sändningsnummer som finns angivet i aviseringen och på fraktetiketten. Faktura skickas med e-post.

Komponenter till tunga fordon

DPF och EGR-kylare till tunga fordon kan oftast skickas i en stabil kartong. Katalysatorer kräver ofta halv- eller helpall. Om katalysatorn går utanför kanterna på pallen bör den skickas som styckegods.

Har ni partikelfilter som rengörs regelbundet så kan vi ta fram en robust kartong eller modifiera en pall med krage åt er att passa perfekt som sedan kan återanvändas.

Ni kan antingen använda er egen transportlösning, eller låta oss ordna med transporten i båda riktningarna. Frakt ingår inte i priset för tunga fordon.

-

Känner du dig redo att beställa en rengöring?

Har du skickat rätt del?

Har du skickat rätt del? Ibland kan det vara svårt att hålla reda på vad som är vad när det kommer till partikelfilter och katalysatorer. Här följer några exempel på hur det kan se ut. Är du fortfarande osäker efter att ha läst här så kontakta oss så hjälper vi dig.

Partikelfilter vs katalysator

Ofta sitter katalysatorn precis före partikelfiltret; antingen i en egen modul eller i samma hölje. Enklaste sättet att avgöra vad det är för del är att titta på ytan.

Partikelfilter. Många partikelfilter av lite högre kvalitet är gjorda av kiselkarbid och ser ut så här. Storleken varierar, och bland kan du behöva en ficklampa för att se ytan inne i höljet, men ytan är distinkt med mörka fält och vita fogar.
Katalysator. En kataysator känns tydligt igen på att varje yta i rutmönstret är öppen. Det ser ut so ett nät. Detta är den absolut vanligaste typen av katalysator.
Partikelfilter. En annan typ av material som används för partikelfilter är kordierit. Det är gul/beige till färgen och är gjort av ett enda stycke. Det har inga fogar. Precis som med kiselkarbid är det schackmönstrat med öppna och stängda små ytor, ofta ca 2mm i sida.
Katalysator. Det finns även katalysatorer som är gjorda av rullad metall.

Personbil

I personbilar sitter ofta partikelfilter och katalysator i samma hölje. Katalysatorn är placerad före partikelfiltret och du kan alltså se inloppet på katalysator och utloppet på partikelfiltret när du tittar in i respektive ände.

Ett kombinerat partikelfilter och katalysator till en personbil.
Här är en kombinerad katalysator och partikelfilter. Denna variant återfinns i XXX (BYT BILS)
Det här är också ett kombinerat partikelfilter och katalysator. Just den här varianten sitter i Subarus alla olika modeller.
Det här är ett separat partikelfilter.
-

Tunga fordon

Fordon med EURO 6 avgasrening har partikelfilter som kan rengöras separat, vilket ofta kräver specialverktyg för demontering. Dessa cylindriska filter är vanligtvis monterade parallellt, som i en Mercedes-lastbil med V8-motor. Entreprenadfordon, som skogsmaskiner, har istället linjärt monterade system där partikelfiltret och katalysatorn ligger i ett flöde från botten till toppen. På bilden syns en EURO 6-ljuddämpare som rymmer både partikelfilter och katalysatorer, med vissa system som har två partikelfilter, som hos Scania V8. Även fordon med EURO 4 eller 5 kan dra nytta av Filter Refresh, där system med slutna ljuddämpare ändå kan rengöras trots att katalysatorn inte går att ta ut.

Fordon med EURO 6 avgasrening har partikelfilter som går att ta loss och rengöra separat. Ibland behöver man speciella verktyg för att ta loss dem ur ljuddämparen. Partikelfiltren ser ganska lika varandra ut, även från olika tillverkare. De är cylinderformade och ca 25 cm höga och ca 20cm diameter. Just de här två partikelfiltren sitter parallellt monterade i en EURO 6 ljuddämpare på en lastbil från Mercedes med V8.
På entreprenadfordon, t-ex-, grävmaskiner och skogsmaskiner, sitter delarna ofta linjärt monterade. Här syns ett system till en John Deere skogsmaskin. Avgasflödet är nedifrån och upp; underst en katalysator, i mitten ett partikelfilter och högst upp en liten ljuddämpare. Ett antal sensorer sitter monterade.
En EURO 6 ljuddämpare innehåller partikelfilter, katalysator och SCR-katalysator. Större motorer har ofta två separata partikelfilter. På bilden visas en ljuddämpare till Scania V8 där katalysatorn och en av de två partikelfiltren redan monterats efter rengöring.
Fordon med EURO 4 eller EURO 5 avgas rening har ofta slutna ljuddämpare där katalysatorn inte kan tas ut. Filter Refresh kan ofta rengöra dem ändå. Ett partikerlfilter i klassisk mening sitter inte monterat i dessa. På bilden syns en vanligt förekommande model av ljuddämpare med SCR katalysator till Volvos olika tunga fordon med EURO 5.

Har du skickat rätt del?

Ibland kan det vara svårt att hålla reda på vad som är vad när det kommer till partikelfilter och katalysatorer. Här följer några exempel på vad som är vad.

Partikelfilter vs katalysator

Partikelfilter x2
Katalysator x2

Partikelfilter vs katalysator

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Personbil

Partikelfilter
Katalysator
Kombinerat partikelfilter och katalysator
SCR-katalysator
EGR-kylare
EGR-ventil

Tunga fordon

Partikelfilter Euro 6
Katalysator Euro 6
Euro 6 Ljuddämpare (med katalysator och partikelfilter)
Euro 5 Ljuddämpare med katalysator
Kombinerat partikelfilter och katalysator för entreprenad

Beställ din rengöring enkelt och snabbt, idag!

Spara pengar, var miljövänlig, få garanti och fri frakt.
Gör det självklara valet!