Att tänka på när du skickar in komponenter till oss
Viktig information inför transporten.
Transportråd
Att skicka partikelfilter och andra delar till oss är enkelt. Vi ordnar med bokningen av transporten och ser till att det blir upphämtat i verkstaden. Vi har tagit fram några råd för hur delar bör förpackas så de inte skadas i transporten eller bli försenade.
Förpacka delarna väl
Komponenter som skickas till oss måste vara väl embalerade. Partikelfilter och katalysatorer är känsliga för hårda stötar och kan skadas om de inte förpackas ordentligt. Förslut gärna öppningarna på partikelfiltret med plastlock eller tejp om det finns löst sot som trillar ut. Lägg delen i en plastpåse om den läcker olja.
Lägg komponenten i en kartong med lämplig dämpning mot undersidan och fyll ut med stötskyddande material, t.ex. kraftpapper, tidningspapper, bubbelplast eller annat.
Ta bort sensorer och tryckrör
Ta bort sensorer och tryckrör från partikelfiltret om det går. Om de sitter hårt kan de lämnas kvar; de skadas inte i vår process men vi lämnar ingen garanti på funktion av givare då det ofta är ett par år gamla och vi inte testar dem före och efter rengöringen. Differentialtrycksensorn (sitter ansluten till tryckrör med gummislang) måste dock alltid tas bort. Om möjligt, ta bort gummislangen vid tryckrören så riskerar du inte att skada plastdetaljerna på differentialtrycksensorn.
Se till att sensorer sitter kvar inte slår i sidorna på paketet så de kan bli skadade.
Fraktdokument och upphämtning
När du beställer skickar Filter Refresh dig i normalfallet en fraktetikett och en kvittenslista. Kontrollera att adressen på fraktetiketten är korrekt. Skriv ut fraktetiketten och fäst på paketet så att det sitter säkert. Låt budet skriva på kvittenslistan vid upphämtningen annars gäller inte transportförsäkringen. Frakten är försäkrad till 2 250 kr. Kontakta Filter Refresh om du vill ha ett högre försäkringsbelopp.
Märk komponenten med registreringsnummer. Lägg gärna ett dokument med din och vår adress i paketet, t.ex. en kopia på orderbekräftelsen eller fraktetiketten, för att underlätta spårning om fraktetiketten skulle bli oläslig eller rivas av.
Vi använder DHL, PostNord och Best Transport (endast inom Stockholmsområdet) för transporter. Vem som hämtar hos er framgår av fraktdokumenten.
Transportören hämtar paketet på er verkstad enligt tidtabell för ert postnummer (gäller ej vid inlämning till DHL Service Point). Datum för upphämtning framgår av fraktetiketten. Upphämtning och leverans kan ske vardagar kl 07:00-17:00. Ställ paketet så att de kommer åt den om ni inte finns på plats. Är det brådskande och beställning har gjorts efter bryttid (ofta kl 13:00) kan försändelsen lämnas in direkt på en terminal.
För frågor rörande upphämtning och leverans (t.ex., tidtabell, ombokning av upphämtning eller missad leverans) kontakta DHL (0771-345 345) respektive PostNord (0771-33 33 10) direkt.
Uppge det sändningsnummer (Shipment No./Shipment-ID) som står på fraktetiketten. Om upphämtning inte sker på bokat datum måste en ny upphämtning beordras.
Undvik extra fraktavgifter
Våra transportörer tar ut extra avgifter för paket som inte möter deras standardformat. Det inkluderar framför allt:
- Paket som är större än 150x50x50cm
- Volvo, Ford och Renault använder ett L-format DPF till sina 1.6L motorer som måste packas noggrant för att inte bli för brett
- Vissa VW, Skoda- och Mazdafordon har enheter som är nära maxlängden
- Dåligt förpackade komponenter
- Ostabila paket
- Paket som lätt går upp
- Paket där komponenten inte är stötskyddad utan rullar omkring i paketet
- Paket med utstickande delar, runda paket och/eller paket som inte går att maskinsortera av någon anledning
- Sker inlämning via DHL Service Point är maxstorlek 120cm lång med 300cm omkrets samt 20kg
Eventuella extra avgifter som uppkommit vid transport faktureras kunden i efterhand.
Kontakta oss om du har fler frågor kring hur komponenten skall skickas.
Har du några frågor? Vi finns här för att hjälpa dig.
Rengöring och retur
När vi mottagit partikelfiltret rengör och återställer vi det direkt. Vi verifierar rengöringen med testresultat före och efter vår process och fyller i ett detaljerat testprotokoll som medföljer den returnerade komponenten.
Filter Refresh bokar returfrakt och ett e-mail skickas till er om att försändelsen är på väg. Ni kan spåra paketet med det sändningsnummer som finns angivet i aviseringen och på fraktetiketten. Faktura skickas med e-post.
Komponenter till tunga fordon
DPF och EGR-kylare till tunga fordon kan oftast skickas i en stabil kartong. Katalysatorer kräver ofta halv- eller helpall. Om katalysatorn går utanför kanterna på pallen bör den skickas som styckegods.
Har ni partikelfilter som rengörs regelbundet så kan vi ta fram en robust kartong eller modifiera en pall med krage åt er att passa perfekt som sedan kan återanvändas.
Ni kan antingen använda er egen transportlösning, eller låta oss ordna med transporten i båda riktningarna. Frakt ingår inte i priset för tunga fordon.
Känner du dig redo att beställa en rengöring?
Har du skickat rätt del?
Har du skickat rätt del? Ibland kan det vara svårt att hålla reda på vad som är vad när det kommer till partikelfilter och katalysatorer. Här följer några exempel på hur det kan se ut. Är du fortfarande osäker efter att ha läst här så kontakta oss så hjälper vi dig.
Partikelfilter vs katalysator
Ofta sitter katalysatorn precis före partikelfiltret; antingen i en egen modul eller i samma hölje. Enklaste sättet att avgöra vad det är för del är att titta på ytan.
Personbil
I personbilar sitter ofta partikelfilter och katalysator i samma hölje. Katalysatorn är placerad före partikelfiltret och du kan alltså se inloppet på katalysator och utloppet på partikelfiltret när du tittar in i respektive ände.
Tunga fordon
Fordon med EURO 6 avgasrening har partikelfilter som kan rengöras separat, vilket ofta kräver specialverktyg för demontering. Dessa cylindriska filter är vanligtvis monterade parallellt, som i en Mercedes-lastbil med V8-motor. Entreprenadfordon, som skogsmaskiner, har istället linjärt monterade system där partikelfiltret och katalysatorn ligger i ett flöde från botten till toppen. På bilden syns en EURO 6-ljuddämpare som rymmer både partikelfilter och katalysatorer, med vissa system som har två partikelfilter, som hos Scania V8. Även fordon med EURO 4 eller 5 kan dra nytta av Filter Refresh, där system med slutna ljuddämpare ändå kan rengöras trots att katalysatorn inte går att ta ut.
Beställ din rengöring enkelt och snabbt, idag!
Spara pengar, var miljövänlig, få garanti och fri frakt.
Gör det självklara valet!