Vanliga frågor
Här hittar du samtliga svar på vanliga frågor våra kunder har
Allmänt om partikelfilter
Det beror på två saker:
- Regenerering uppnås genom att spruta in ren diesel i avgassystemet för att höja temperaturen till 600°C så att sotpartiklarna förbränns. Med ett rengjort filter blir det längre tidsintervall mellan varje regenerering
- Återställningen sänker mottrycket i filtret så att motorn inte behöver jobba lika hårt för samma uteffekt
Det finns tyvärr inte mycket du kan göra själv när du väl råkat ut för en blockering. Ett vanligt råd är att köra på motorväg med en lägre växel än normalt för att få ett högt flöde av varma avgaser som kan underlätta en regenerering att bränna bort de blockerande sotpartiklarna. Det kan hjälpa tillfälligt. Det finns inga kemiska medel som kan varaktigt åtgärda blockeringen och det finns inget annat du kan göra hemma. Kontakta din verkstad och be om Filter Refresh till din bil. Det kommer att löna sig.
Förr eller senare kommer ditt partikelfilter att bli blockerat, men du kan skjuta upp när det händer med några enkla åtgärder:
- Kör inte bara korta sträckor. Tillåt motorn att blir varm och gå på hög effekt åtminstone ibland så att regenerering kan starta och slutföras
- Använd rätt typ av motorolja
- Se till att inte köra utan reagensvätska (Eolys) om din bil använder det
- Serva bilen efter tillverkarens instruktioner. Justera t.ex. felaktiga spridare, kolvringar och EGR-ventiler.
Vi rekommenderar inte att använda kemiska tillsatser i tanken. De kan förstöra ditt partikelfilter permanent.
Sot fastnar i partikelfiltret vid normal körning. Bilens regenereringsprocess för att bli av med sotpartiklarna i filtret bildar vid varje tillfälle små mängder aska. Askan kan inte regenereras bort. Dessutom fastnar Eolysrester och andra mineraler. Över tid blockerar de avgasflödet. Studier visar att efter 5 000 mil är mer än 50% av alla partiklar i filtret aska och andra ämnen som inte kan förbrännas. Alla fordon med partikelfilter drabbas av blockerade partikelfilter, oavsett filterteknik och regenereringsintervall, men när det händer varierar kraftigt.
Ja, det går inte att rengöra ett partikelfilter med långvarig verkan utan att montera ur det ur fordonet. Åtgärder med regenerering och kemikalier där filtret inte monteras ur är inte långvariga och kommer att behövas göras om.
Att rengöring av ditt partikelfilter är ett bra alternativ till att köpa nytt.
Om Filter Refresh
Filter Refresh är en mekanisk rengöring av partikelfilter som är fundamentalt mer kraftfull och långvarig än regenerering (värme) och alla olika typer av kemikalier. Över tid fylls filtret med ämnen som inte regenerering eller kemikalier kan avlägsna. De fungerar även sämre på sot som suttit under längre tid. Filter Refresh rengöring trycker ut blockerande partiklar baklänges med hjälp av vätska under ett fint balanserat tryck. Kanalerna i filtret rensas effektiv från partiklar oavsett deras kemiska sammansättning och återställer filtret till full funktionalitet. Metoden är skonsam mot partikelfiltret men ändå kraftfull och kan användas vid alla blockeringar, även när regenerering inte kan startas.
Att använda Filter Refresh är miljövänligt val.
- Återbruk av redan befintliga delar istället för att köpa nytt är miljövänligt i sig
- Det sker inga utsläpp av kemikalier eller koldioxid vid tillverkning av nya komponenter. Att tillverka ett nytt partikelfilter släpper ut ca 26kg koldioxid
- Avgasernas K-värde (avgasopaciteten) förbättras när mottrycket i filtret sjunker
- Ett rengjort filter leder till minskad bränsleförbrukning och sänkta utsläpp
- Rengöringen sker i slutna system och alla restprodukter tas om hand av certifierade miljöföretag
- Filter Refresh klimatkompenserar hela verksamheten
Filter Refresh återställer partikelfiltret till full funktion. Hur lång körsträcka ett nytt filter klarar varierar och beror på en mängd faktorer som t.ex. fordon, körmönster, motorolja, underhåll och motorns kondition. I en fullt fungerande bil kommer partikelfiltret inte att sätta igen på mycket länge, ofta inte under den resterande livslängden.
Priset varierar beroende på vilket fordon du har. Vänd dig till en verkstad som erbjuder Filter Refresh för att få totalkostnaden med verkstadens arbete inräknat. Kontakta oss [LÄNK] för att få ett pris på själva rengöringen.
Ja, Filter Refresh fungerar till alla slags diesel- och bensinfordon med partikelfilter. Så länge filtret inte är skadat eller förstört, t.ex. av kemiska tillsatser, så kan det rengöras och återställas.
Experttips
Följ tillverkarens instruktioner. Åtgärderna skiljer sig mellan olika tillverkare, men generellt skall det installeras som ett nytt partikelfilter. Det innebär ofta att felkoder skall släckas, mätvärden nollställas och en första verkstadsregenerering skall genomföras. Efter en korrekt installation skall fordonet ha normal regenerering och felkoder inte återkomma.
- Intervjua kunden om kör- och användningssätt, ev. åtgärder på bilen, olje- och bränsleförbrukning, servicehistorik etc.
- Kontrollera ev felkoder. Utför alla relevanta kontroller/mätningar baserat på diagnostikresultat och/eller slutledningsförmåga. Dokumentera mätningar och resultat.
- Detekterade brister åtgärdas och efterkontroll utförs i mån av förutsättningar avseende partikelfilter-/katalysatorfunktion
- Anses de dokumenterade efterkontrollsresultaten representera en åtgärdad orsak, så skickas komponenten på rengöring till Filter Refresh
- Montera rengjord komponent och verifiera slutresultat
Ja, partikelfiltret kan vara blockerat utan att det lagrats felkoder i fordonet. De vanligaste symptomen på ett blockerat partikelfilter är:
- Varningslampa för DPF tänds
- Bilen går in i ”limp-mode”
- Bilen tappar kraft och känns seg
- Regenerering fungerar inte
- Onormalt hög bränsleförbrukning
- Mörk sotrök kommer ur avgaserna
Det är viktigt att inte bara rengöra partikelfiltret utan även åtgärda grundorsaken till blockeringen. Låt din verkstad genomföra en felsökning om du är det minsta osäker. De vanligaste orsakerna är:
- Temperaturgivare, differentialtryckgivare eller lambdasonder är defekta
- Läckage/blockering i differentialtryckrör
- Defekt EGR/AGR-ventil
- Felaktigt inställda spridare
- ECU- eller elfel som gör att information inte processas korrekt
- Fet förbränning i cylindern
- Regenerering äger inte rum under körning
- Rätt temperatur uppnås inte vid regenerering
- Brist på reagensvätska (Eolys) i fordon som använder det
- Oljespill från motor och turbo har nått partikelfiltret
- Felaktig motorolja har använts (med för hög svavelhalt)
- Körsträcka över 15 000 mil (med mycket stor variation)
Listan är inte uttömmande och en felsökning/diagnostisering bör göras av din mekaniker.
Det är ofta tydligt att partikelfiltret inte fungerar som det skall. De vanligaste symptomen är:
- Varningslampa för DPF tänds
- Bilen går in i ”limp-mode”
- Bilen tappar kraft och känns seg
- Regenerering fungerar inte
- Onormalt hög bränsleförbrukning
- Mörk sotrök kommer ur avgaserna
Vår snittkund har kört 19 200 mil med sin personbil innan rengöring av partikelfiltret har behövts. Men det är en stor spridning i miltal bland våra kunder – 50% av alla kundbilar finns inom intervallet 15 100 - 24 700 mil. Kör du ofta korta sträckor, eller haft plötsliga problem med motorn, kan en betydligt kortare körsträcka också vara helt normalt.
Filter Refresh används med fördel som definitiv metod vid alla typer av fel som beror på ett helt eller delvis blockerat partikelfilter. Det är ett effektivt, prisvärt och långsiktigt alternativ istället för:
- Verkstadsregenerering
- Byte av partikelfilter
- Kemiska rengöringsmedel av engångsnatur (dock ej som substitut för Eolys)
Beställning, leverans och villkor
Vår service är oslagbart snabb och vi jobbar hårt för att verkstaden skall få tillbaka rengjorda komponenter så fort som möjligt. Vårt kundlöfte är att skicka tillbaka den rengjorda komponenten inom 24h. I de absolut flesta fall skickar vi i retur redan samma dag vi tar emot den.
Generellt tar frakten en dag i vardera riktningen, men det kan variera beroende på vilken ort det skall gå till. Det betyder att i normalfallet tar det 2 dagar att få tillbaka det rengjorda partikelfiltret: beställer verkstaden före 1230 en måndag får ni tillbaka den rengjorda komponenten på onsdag.
Efter en beställning skickar vi verkstaden två email: en orderbekräftelse samt en sändningsinstruktion med fraktetikett. Filter Refresh bokar en upphämtning med DHL i verkstaden. Frakt i båda riktningarna ingår i priset för alla lätta fordon. För tunga fordon kan vi ordna med transporten om ni vill det.
Är ni nya kunder måste ni först registrera er som företagskunder. Det göra ni i webformuläret här. Sedan kan ni göra er första beställning i beställningsformuläret. Verkstäder inom Mekonomegruppen (Mekonomen, MECA och MekoPartner) är redan för-registrerade och kan beställa direkt, även om det är första gången.
Ni kan nu närsomhelst beställa vår service, eller få en prisuppgift via beställningssidan.
Vi behöver registreringsnummer och mätarställning. Har du inte detta räcker tillverkare/modell för en prisuppgift.
Ta bort sensorer och differentialtryckrör om det går. Ibland har de skurit fast i gängorna. Då kan de sitta kvar. Det är enklare att hantera och transportera partikelfiltret om sensorer tas bort. Sensorer skadas inte av vår process, men vi lämnar ingen garanti på sensorer då vi inte testar dem före och efter vår rengöring. Differentialtrycksensorn måste alltid tas loss.
Nej, tyvärr inte. Vi har ingen egen bilverkstad och tar bara emot urmonterade partikelfilter.
Vi mäter mottryck och flöde i ditt partikelfilter före och efter rengöringen för att validera att partikelfiltret blivit rent och fyller i ett detaljerat testprotokoll. Vi garanterar ett bra resultat och om mottryck och flöde inte når upp till våra högt ställda krav efter rengöring tar vi inget betalt alls, oavsett orsak. Vi lämnar dessutom 12 månader eller 6 000 mil garanti. Om fordonet fungerar normalt ska inte partikelfiltret sätta igen på mycket länge.
Filter Refresh service är snabb! Vårt kundlöfte är att vara klara med det rengjorda partikelfiltret inom 24h efter att vi mottagit det. Oftast blir vi klara redan samma dag. Sedan tillkommer transporttid från/till verkstaden. Vi använder PostNord och DHL Freight med leverans dagen efter som ingår i priset. Lämnar du in din bil en måndag brukar du kunna få tillbaka den på onsdag. Vill du ha express-service kan vi erbjuda det med.
Om du vill beställa från oss direkt går det bra. Se till att du har tillgång till utförliga serviceinstruktioner, nödvändig utrustning och även kan nollställa mätvärden och släcka felkoder i bilens dator. Använd beställningsfältet här [LÄNK]. Vi kan dock inte ta emot din bil utan bara ett urmonterat partikelfilter.
Vi har ett nationellt samarbete med Mekonomen och MECA och du kan vända dig till vilken som helst av deras verkstäder och få vår service. Du kan även vända dig till din vanliga verkstad där du servar din bil. Du får samma snabba service och låga pris från oss. Några verkstäder som vi jobbat med i närtid finns på kartan här.
Vänd dig till din bilverkstad och säga att du vill ha Filter Refresh för rengöring av ditt partikelfilter. Verkstaden kontaktar oss och vi löser allt med dem direkt.
Tunga fordon
Ja, vi gör rent både DPF och katalysatorer till entreprenadfordon som grävmaskiner, hjullastare, dumpers och gaffeltruckar samt traktorer skördetröskor, skogsmaskiner och andra maskiner. Kontakta oss för att veta mer.
Det varierar mellan olika fordonstyper. Stadsbussar och entreprenadfordon har mer frekventa behov av rengöring (ofta 1 gång per år) än t.ex. långfärdsbussar.
Att löpande rengöra partikelfiltret (varje eller vartannat år) sänker bränsleförbrukningen och är därför ekonomiskt lönsamt även om fordonet inte varnar för ett blockerat DPF.